Траги од древна ѕвезда од почетокот на Универзумот

Траги од древна ѕвезда од почетокот на Универзумот

Уметнички приказ на една од првите ѕвезди во галактиката, пред да експлодира, со фотографија од ѕвездата која се формирала од нејзините остатоци. Заслуги: Национална астрономска опсерваторија на Јапонија.

Древна ѕвезда открива траги за кои се мисли дека потекнуваат од првите супернови на Млечниот пат. Откритието може да ни помогне да ја разбереме природата на џиновските ѕвезди кои го населувале Универзумот.

Првите ѕвезди се формирале скоро целосно од водородот и хелиумот продуциран од Големиот Прскот. Овие ѕвезди формирале јаглерод и кислород, и кога најголемите експлодирале ги направиле другите елементи во периодниот систем. Тие тогаш станаа инкорпорирани во последавателна генерација од ѕвезди и нивните планети.

Циклусот поминал повеќе пати во внатрешни делови од галактики откога се формирал Универзумот, но на галактичките рабови тоа оди побавно. Сега е пронајдена една ѕвезда, SDSS J001820.5-093939.2, која ги има карактеристиките на таква ѕвезда која се формирала од остатоците од една од оригиналните ѕвезди.

SDSS J001820.5-093939.2 има само една тристотина од железото на Сонцето – показател на ѕвезди родени пред неколку циклуси на формирање на ѕвездите. Уште по необично, има супстанцијални разлики во квантитетите на елементи кои се еден до друг во периодичната табела, како кобалт, никел, скандиум, титаниум. Во секој случај има повеќе од парни броеви елементи отколку непарни.

SDSS/NAOJ. SDSS J001820.5-093939.2 изгледа како нормална и осамена ѕвезда на прв поглед.

Вако Аоки, од Јапонската национална астрономска опсерваторија, истакнува: „Такви карактеристики се предвидени во модели на нуклеосинтеза за супернови на ѕвезди повеќе од 140 пати помасивни од Сонцето.“

Елементалните соодноси сугестираат дека дека SDSS J001820.5-093939.2 е направено целосно од остатоците од единствена масивна ѕвезда комбинирана со водород и хелиум кои не биле во рунда на ѕвездена формација пред тоа. Дури и стари ѕвезди ги добиваат нивните потешки елементи од мешавина од минатите Сонца. Изгледа дека ѕвездата која ги направила металите на SDSS J001820.5-093939.2 е единствената која живеела и умрела во тој регион кога SDSS J001820.5-093939.2 се формирал.

Наоѓањето покажува колку биле големи најголемите ѕвезди тогаш. Денеска единствените познати ѕвезди над 150 Сончеви маси се формирале преку спојувањето на повеќе ѕвезди наместо да се формира на таа големина.

Сепак, некои теории велат дека во раниот Универзум било можно ѕвезди да се формираат на 200 Сончеви маси. Детални анализи на елементите кои го составуваат SDSS J001820.5-093939.2 можат да ни помогнат да научиме колку бил голем неговиот предец. Изгледа дека последната катастрофа била експлозии на нестабилен пар 10-100 пати по светла од супернова. Рани пресметки се 130-260 Сончеви маси и постојат шпекулации дека некои од првите генерации на ѕвезди можеле да ја содржат 1000 пати масата на Сонцето.

Најчесто астрономи мораат да гледаат во други галактики или барем збиени јата многу илјадници светлински години оддалечени за да добијат траги од раниот Универзум. Сепак SDSS J001820.5-093939.2 лежи малку пониско од галактичката рамнина на скромна оддалеченост од 1000 светлински години. Соодветно, оваа голема, веќе мртва ѕвезда лежи во „Цетус“, китот.

Превод: Јован Милосковски