Експлозија на ноќното небо – првите мерења на осветленоста на супернова SN2023ixf

Супернова SN2023ixf во галаксијата на огненото тркало М101. Астрономите од Универзитетот во Потсдам успеаја да направат едно од првите светски мерења на светлината на суперновата SN2023ixf во соѕвездието Голема Мечка, која беше откриена во минатиот петокот навечер. Тоа е најсветлата откриена супернова во повеќе од десет години во галаксијата М101. Минатиот викенд суперновата беше забележана од универзитетската опсерваторија.

сн3

Положба на суперновата SN2023ixf во соѕвездието Голема Мечка

Ѕвездите не светат вечно, туку имаат ограничен животен век. Тие ја добиваат својата енергија преку нуклеарна фузија на полесни елементи како водород и хелиум. Откако ќе се исцрпи снабдувањето со нуклеарно гориво, производите од фузија дополнително се користат за постепено производство на потешки елементи. Кај масивните ѕвезди, овој процес може да продолжи сè до елементот железо. Меѓутоа, од фузијата на железото не се извлекува повеќе енергија. Како резултат на тоа, притисокот на зрачењето што ја поддржува ѕвездата одвнатре и се спротивставува на сопствената гравитација се намалува. Ако овој притисок целосно исчезне, ѕвездата се распаѓа, што доведува до огромна експлозија, особено кај масивни ѕвезди. Овој настан, кој може да го предизвикаат само ѕвезди со повеќе од осум пати поголема маса од Сонцето, се нарекува супернова од типот II: таканаречена супернова со колапс на јадрото, во која јадрото на ѕвездата повеќе не може да ја издржи гравитациската притисок. Последица на тоа е огромен излив на сјај што може да ја надмине сјајот на целата галаксија.

сн1

Положба на суперновата SN2023ixf во соѕвездието Голема Мечка.

Суперновата SN2023ixf откриена во ноќта на 19 мај 2023 година од јапонскиот истражувач Коичи Итагаки спаѓа во оваа категорија. Во галаксијата Месие 101, позната и како галаксијата Огнено тркало, сега може да се види нова светлосна точка неколку дена и недели во еден од спиралните краци. Ќе се зголеми во осветленоста во наредните денови пред полека да згасне во еден од многуте спирални краци на нејзината домашна галаксија. Во моментов, оваа ѕвездена експлозија е толку светла и космички блиску до Земјата што настанот може да се следи во живо со мал телескоп и камера. Може да се најде во соѕвездието Голема Мечка, кое е високо на вечерното небо во овој период од годината“, вели Флоријан Рунгер, набљудувач и докторант во групата за астрофизика на Институтот за физика и астрономија на Универзитетот во Потсдам.

сн2

Споредбена слика на галаксијата со огнено тркало М101 без супернова во март 2023 година и со супернова во мај 2023 година.

Во Универзитетската опсерваторија во Голм, изминатиот викенд беа направени некои мерења на осветленоста на суперновата, кои потоа може да се користат за определување на космичкото растојание. Ситуацијата со податоците е сè уште ретка поради неодамнешното откритие, во моментов се добиват нови податоци за набљудување ширум светот. Флоријан Рунгер нагласува: Настанот докажува дека веќе можеме да обезбедиме податоци релевантни за истражување со нашата мала опсерваторија. Како резултат на откритието, имавме можност да извршиме едно од првите глобални мерења на осветленоста и на тој начин добивме многу актуелни, научно релевантни резултати“.

Извор: www.myscience.org