Не една, не две, туку три планетарни системи се формираат околу оваа бинарна ѕвезда

Астрономите забележаа три планетарни системи, формирајќи се околу една бинарна (двојна) ѕвезда.

SVS 13 е бинарен ѕвезден систем на оддалеченост од 980 светлосни години, а комплицираните структури од прашина околу него ни кажуваат како планетарните системи се раѓаат во вакви извонредни околности. Бидејќи голем дел од ѕвездите се наоѓаат во вакви повеќеѕвездени системи, ова влијае врз тоа како ја разбираме формацијата и еволуцијата на планетите.

бинар 1

Уметнички приказ на бинарна протоѕвезда. Заслуги: ЕЈО/Л. Калсада

„Нашите резултати открија дека секоја ѕвезда има диск од гас и прашина околу себе и дека, покрај тоа, се формира поголем диск околу двете ѕвезди“, вели астрономот Ана Карла Диаз-Родригез од Институтот за астрофизика во Андалузија (IAA- CSIC) во Шпанија и Регионалниот центар АЛМА на Универзитетот во Манчестер во ОК.

„Овој надворешен диск покажува спирална структура која ја храни материјата во поединечните дискови, а во сите нив во иднина би можеле да се формираат планетарни системи. Ова е јасен доказ за присуството на дискови околу двете ѕвезди и постоењето на заеднички диск во бинарен систем“.

Ѕвездите се раѓаат од густи грутки во облаци од молекуларен гас што лебдат во вселената. Под соодветни услови, една од овие грутки ќе се сруши под сопствената гравитација и ќе почне да се врти. Додека се врти, материјалот околу неа се израмнува во диск кој се намотува во ѕвездата, хранејќи го нејзиниот раст.

Кога ѕвездата ќе го достигне крајот на своето формирање, се што останало станува протопланетарниот диск. Сета преостаната прашина и гас се шета наоколу, и на крајот се собира во доволно големи купчиња кои се таложат за на крај да формираат планети, астероиди, комети, месечини, џуџести планети и сите други крупни занимации кои можете да ги најдете во еден планетарен систем.

Знаеме дека ова се случува околу единечни ѕвезди прилично лесно; самиот Сончеви систем е доказ дека тоа може да се случи, а повеќето од егзопланетите потврдени до денес се пронајдени орбитирајќи околу единечни ѕвезди. Се смета дека систем од повеќе ѕвезди, создавајќи средина која е гравитациски покомплицирана, би можел да биде понепријателски настроен кон процесот на формирање планети.

бинар 2

ALMA слика на дисковите во SVS 13. Заслуги: Дијаз-Родригез и сор.

SVS 13 е релативно блиску, во облак што формира ѕвезди наречен молекуларен облак Персеј, и е многу млад. Се состои од две ѕвезди со заедничка маса приближно еднаква на онаа на Сонцето, заглавени во многу тесна орбита; ѕвездите се оддалечени само околу 90 астрономски единици (Плутон е на околу 40 астрономски единици од Сонцето).

За да дознаат повеќе за просторот околу оваа двојна протоѕвезда, како и за самите ѕвезди, Дијаз-Родригез и нејзиниот тим проучувале 30 години набљудувања од Многу големата низа на Националната радио астрономска опсерваторија. Тие исто така направија нови набљудувања со Големата милиметарска/субмилиметарска низа Атакама, позната како АЛМА.

Ова му овозможи на тимот да ја реконструира орбитата на парот ѕвезди и да ги одреди масите на ѕвездите, ориентацијата на системот и големините и масите на дисковите. Тие пронајдоа два мали диска, едниот со радиус на прашина од 12 астрономски единици, а другиот со радиус на прашина од 9 астрономски единици, двата со радиус на гас од 30 астрономски единици.

Огромниот спирален кружен диск, кој ги опфаќа двете ѕвезди, има спирални краци кои се протегаат на 500 астрономски единици.

„Во ИАА почнавме да го проучуваме овој систем пред дваесет и пет години. Бевме изненадени кога откривме дека SVS 13 е радио бинарен систем, бидејќи само една ѕвезда се гледа во оптичкото набљудување“, рече астрономот Гилем Англада од IAA-CSIC.

„Беше многу чудно да се открие пар ѕвезди близначки каде што едната од нив се чинеше дека еволуирала многу побрзо од другата. Дизајниравме неколку експерименти за да добиеме повеќе детали и да откриеме дали во таков случај некоја од ѕвездите може да формира планети. Сега видовме дека двете ѕвезди се многу млади и дека и двете можат да формираат планети“.

Има повеќе причини да бидеме заинтересирани за системот од решавањето на дебатите околу возраста на двете ѕвезди. Претходните изучувања на системот идентификуваа молекули во прашината и гасот околу SVS 13, вклучувајќи сложени органски молекули кои се претходници на животната граѓа.

„Ова значи дека кога планетите ќе почнат да се формираат околу овие две сонца“, рече Дијаз-Родригез, „ животната граѓа ќе биде таму“.

Можеби нема да сме таму за да видиме како овој процес се одвива, но знаејќи дека тие молекули се таму би можело да ни помогне да ја откриеме мистеријата на нашето постоење во универзумот.

sciencealert.com